Θανάσης Καββαδάς: «1 στους 4 θανάτους από τροχαία συνδέεται με την κατανάλωση αλκοόλ και 1 στους 4 με τη μη χρήση ζώνης – 50% των νεκρών δικυκλιστών δεν φορούσε κράνος – Χρειάζονται τολμηρά μέτρα για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων» – Ομιλία στη Βουλή
Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής πραγματοποίησε ο Βουλευτής Ν. Λευκάδας, Θανάσης Καββαδάς, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Ο Βουλευτής ξεκίνησε την ομιλία του με αναδρομή στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, αναφέροντας ότι στα βραδινά δελτία ειδήσεων της Κυριακής περιμέναμε να ακούσουμε τον απολογισμό, τις ζωές που χάνονταν στην άσφαλτο σε κάθε έξοδο του σαββατοκύριακου, παρομοιάζοντας την κατάσταση με εμπόλεμη ζώνη. Ανέφερε ότι κάθε χρόνο χάνονταν περίπου 2.000 άνθρωποι, ένα μεγάλο χωριό, ενώ ανυπολόγιστοι ήταν οι τραυματίες και οι χιλιάδες οι ζωές που άλλαξαν για πάντα από μια κακή στιγμή στο δρόμο.
Τις επόμενες δεκαετίες, σχολίασε, η χώρα και η κοινωνία πήγαν μπροστά, φτιάχτηκαν νέοι ασφαλείς δρόμοι, η οδική παιδεία βελτιώθηκε σημαντικά, υπάρχει κυκλοφοριακή αγωγή και για πεζούς και για οδηγούς, η ζώνη και το κράνος μπήκαν σε μεγάλο βαθμό στη ζωή μας, τα αυτοκίνητα έγιναν ταχύτερα, έγιναν όμως και πολύ ασφαλέστερα.
Όλα αυτά, τόνισε, οδήγησαν σε μια εντυπωσιακή μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας από 23.000 το 2000 σε 10.553 το 2023. Παρατήρησε όμως ότι ο αριθμός τους εξακολουθεί να είναι μεγάλος, αφού οι 650 περίπου ανθρώπινες ζωές που χάνονται είναι πολλές και ως απόλυτος αριθμός, αλλά και συγκριτικά με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ανέφερε ότι, δυστυχώς, υπάρχουν περιφέρειες όπου τα συγκριτικά στατιστικά είναι ακόμα χειρότερα, φέροντας ως παράδειγμα την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, η οποία είναι ανάμεσα στις 10 πανευρωπαϊκά με το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους.
Κατέληξε λέγοντας ότι, για όλους αυτούς τους λόγους, η Κυβέρνηση με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο τολμά να προχωρήσει σε μεγάλες και βαθιές θεσμικές αλλαγές για ένα ζήτημα που έπρεπε και πρέπει να βρίσκεται στις κορυφαίες προτεραιότητες της χώρας.
Επεσήμανε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας, ενώ η τελευταία ουσιαστική παρέμβαση στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έγινε το 2007, πάλι από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ανέφερε όμως ότι οι νέες, ουσιαστικές και τολμηρές αλλαγές που επέρχονται με αυτό το νομοσχέδιο είναι ίσως ένα από τα σημαντικότερα βήματα και συνεχάρη τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών, κ. Κώστα Κυρανάκη, και όλο το επιτελείο του – σχολιάζοντας ότι συνεχίζει και στο νέο πόστο το έργο του με την ίδια επιτυχία που είχε και στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης – καθώς και διαχρονικά όσους εργάστηκαν για αυτήν την εξαιρετική, όπως την χαρακτήρισε, νομοθετική ρύθμιση.
Περνώντας στο νέο νομοσχέδιο, ανέφερε ότι εισάγει την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς τους. Τόνισε ότι 1 στους 4 θανάτους στο δρόμο συνδέεται με την κατανάλωση του αλκοόλ, 1 στους 4 συνδέεται με τη μη χρήση ζώνης, ενώ η μη χρήση κράνους επίσης ευθύνεται για μεγάλες απώλειες, όπου μάλιστα το 50% των νεκρών δεν φορούσε κράνος.
Με βάση λοιπόν αυτά τα δεδομένα, ανέφερε ότι η κατηγοριοποίηση με βάση την επικινδυνότητα είναι μία καινοτομία του νομοσχεδίου, ενώ καθιερώνει επίσης την τιμωρία, κατά κύριο λόγο, του οδηγού και όχι του οχήματος, καθώς και την έννοια της υποτροπής για τις ίδιες τις παραβάσεις, διαμορφώνοντας ένα νέο και αυστηροποιημένο πλαίσιο για αυτές τις περιπτώσεις.
Ο στόχος των αλλαγών στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, είπε ο Βουλευτής, είναι οι ποινές και οι κυρώσεις να είναι ανάλογες των παραβάσεων, οι οποίες διακρίνονται σε αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα και στις λιγότερο επικίνδυνες, διάκριση που χαρακτήρισε ορθολογική, αλλά και αυστηρή, καθώς προβλέπει επιπλέον ποινικές ευθύνες για μια σειρά αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας, όπως:
- Η χρήση κινητού τηλεφώνου με πρόκληση ατυχήματος.
- Η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας.
- Η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα.
- Η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης.
- Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή άλλων απαγορευμένων ουσιών.
- Η οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης.
- Η μη χρήση ζώνης ή κράνους.
Ενδεικτικά ανέφερε ότι προβλέπονται ποινές φυλάκισης:
- Έως 3 χρόνια για παραβάσεις από τις οποίες προκύπτει κίνδυνος για φθορά ξένης περιουσίας.
- Τουλάχιστον 1 έτους αν προκύπτει κίνδυνος για ανθρώπινη ζωή.
- Έως και 10 χρόνια για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις.
- Τουλάχιστον 10 ετών για παραβάσεις που προκαλούν τον θάνατο ανθρώπου.
Ως προς την έννοια της υποτροπής, όταν δηλαδή οι οδηγοί διαπράττουν την ίδια παράβαση, ανέφερε τα παραδείγματα της παράβασης της οδήγησης με ταχύτητα που υπερβαίνει τα 200 χιλιόμετρα την ώρα όπου στην πρώτη υποτροπή επιβάλλεται πρόστιμο 4.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για έναν χρόνο, ενώ αν υπάρξει δεύτερη υποτροπή μέσα σε 5 χρόνια επιβάλλεται πρόστιμο 8.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 8 χρόνια.
Σε άλλες διατάξεις, ο Βουλευτής αναφέρθηκε:
- Στη μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας όλων των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, από την 1η Ιανουαρίου του 2026, μέτρο που λαμβάνεται στα πλαίσια της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων στις πόλεις και στις κατοικημένες περιοχές
- Στην αυστηροποίηση των κυρώσεων για τη χρήση κινητού, αφού πέραν της ποινικοποίησης της παράβασης, αν προκληθεί ατύχημα, προβλέπεται πρόστιμο που φτάνει ως και τις 4.000 ευρώ στη δεύτερη υποτροπή, αλλά και αφαίρεση διπλώματος για 8 χρόνια.
- Στην αυστηροποίηση του πλαισίου των κυρώσεων για τις περιπτώσεις οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, τόσο για τη μέτρια όσο και για την υψηλή υπέρβαση του ορίου, όπου τα πρόστιμα ξεκινούν από 1.000 και φτάνουν έως και 4.000 ευρώ για τους υπότροπους, ενώ θα υπάρχει και αφαίρεση διπλώματος που μπορεί να φτάσει και τα 10 χρόνια, ενώ σε περιπτώσεις σοβαρής μέθης επιβάλλεται υποχρεωτική ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος και άσκηση ποινικής δίωξης.
Κλείνοντας την ομιλία του ο Βουλευτής ανέφερε:
«Η οδική ασφάλεια, η ανθρώπινη ζωή και η ακεραιότητα μάς αφορά όλους. Κανείς μας δεν θέλει να θρηνούμε ανθρώπινες ζωές, όλοι θέλουμε να έχουμε ασφαλείς δρόμους για όλους: για οδηγούς, για πεζούς, για επιβάτες.
Οι καθημερινές μετακινήσεις λοιπόν πρέπει να γίνουν και γίνονται ολοένα πιο ασφαλείς, Και σε αυτό όλοι συμφωνούμε. Όπως όλοι συμφωνούμε σε αυτό, έτσι θεωρώ ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε και στα θεσμικά μέτρα που συμβάλλουν στον στόχο περιορισμού των τροχαίων ατυχημάτων.
Η οδική ασφάλεια μπορεί και πρέπει να υπερβαίνει τις όποιες κομματικές αντιπαραθέσεις. Με δεδομένο ότι το υπό συζήτηση νομοσχέδιο που έφερε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν έχει μόνο τη στήριξη της κοινοβουλευτικής μας ομάδας, αλλά και της μεγάλης πλειοψηφίας του ελληνικού λαού, ελπίζω και στο Κοινοβούλιο ο νέος κώδικας οδικής κυκλοφορίας να εξασφαλίσει διευρυμένη πλειοψηφία.»
Το βίντεο της ομιλίας μπορείτε να δείτε εδώ