Κυριακή, 19/05/2024 | 10:19

« Tο Τρίγωνο της Θλίψης » στην Κινηματογραφική Λέσχη Πρέβεζας

49 Προβολές
Σπύρος Πλέουρας | 12/05/2024, 11:09 πμ | 0 σχόλια

Tην βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα στο 75ο Φεστιβάλ Καννών ταινία του του Ruben Östlund « Tο Τρίγωνο της Θλίψης » προβάλλει η Κινηματογραφική Λέσχη Πρέβεζας την Τετάρτη 15 Μάιου στις 21.00 στο Πολιτιστικό Κέντρο Πρέβεζας. Εισιτήριο 4 ευρώ για φοιτητές, 6 ευρώ γενική είσοδο, και δωρεάν είσοδο για μαθητές και ανέργους.

 

Πρόκειται για μία αχαλίνωτη σάτιρα για τους ρόλους και τις κοινωνικές τάξεις, που στέλνει το διεθνές cast της από τη χλιδή μίας πολυτελούς κρουαζιέρας στις δυσκολίες της επιβίωσης σε ένα ερημονήσι -με τη Χιλιαδού της Εύβοιας να γίνεται το φόντο για το τρίτο μέρος αυτής της αξέχαστης κινηματογραφικής εμπειρίας. 

 

Ο δημιουργός στήνει μία σειρά από ισοπεδωτικές ανατροπές με το αιχμηρό και αδίστακτο χιούμορ του και μας παρουσιάζει την πιο ταξική ταινία του με τις απολαυστικές ερμηνείες των Harris Dickinson (Beach Rats), Charlbi Dean (Spud), Woody Harrelson (Larry Flynt) και Zlatko Burić (Pusher).  

 

Λίγα λόγια για την ταινία « Tο Τρίγωνο της Θλίψης »

Τα διάσημα μοντέλα Carl και Yaya είναι καλεσμένα σε μια πολυτελή κρουαζιέρα με μία παρέα από ασύλληπτα πλούσιους επιβάτες, έναν ολιγάρχη από τη Ρωσία, βρετανούς εμπόρους όπλων και έναν αλκοολικό καπετάνιο, που επικαλείται τον Μαρξ. Στην αρχή, τα πάντα είναι υλικό για αξιοζήλευτες αναρτήσεις στο Instagram. Αλλά, όταν ξεσπά μία θύελλα και όλοι παθαίνουν ναυτία κατά τη διάρκεια ενός δείπνου με τον καπετάνιο, η ειδυλλιακή κρουαζιέρα καταλήγει σε φιάσκο. Ο Carl και η Yaya βρίσκονται αποκλεισμένοι σε ένα έρημο νησί με ένα τσούρμο δισεκατομμυριούχων και μία από τις καθαρίστριες του γιοτ. Η ιεραρχία ανατρέπεται στο νησί, καθώς η καθαρίστρια είναι η μόνη που ξέρει να ψαρεύει.  

Διάρκεια: 142’

Μία συζήτηση με τον δημιουργό Ruben Östlund

 

Ας ξεκινήσουμε με τον τίτλο: Τι σημαίνει το τρίγωνο της θλίψης; 

Είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία της ομορφιάς. Μία φίλη κάποτε κάθισε δίπλα σε έναν πλαστικό χειρούργο σε ένα πάρτι και αφού της έριξε μία γρήγορη ματιά, της είπε ότι έχει πολύ βαθύ το τρίγωνο της θλίψης και ότι μπορεί να το διορθώσει με Botox σε 15 λεπτά. Μιλούσε για τη ρυτίδα ανάμεσα στα φρύδια της. Πιστεύω ότι μιλάει για την εμμονή της εποχής μας πρωταρχικά με την εμφάνιση, ενώ η εσωτερική αρμονία μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. 

 

Το Ανωτέρα Βία διαδραματιζόταν σε ένα θέρετρο για σκι, το Τετράγωνο στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης. Γιατί αποφασίσατε να τοποθετήσετε το Τρίγωνο της Θλίψης στον κόσμο της μόδας;

Έκανα έρευνα στον κόσμο της μόδας το 2018, όταν συνεργάστηκα με τον φίλο μου Per Andersson πάνω σε μία σειρά ρούχων για άντρες. Είχα, επίσης, την ευκαιρία να μάθω πώς λειτουργεί η συγκεκριμένη βιομηχανία εκ των έσω με τη βοήθεια της συντρόφου μου, της Sina, που είναι φωτογράφος μόδας. Όταν με γνώρισε, μου είπε πολλά για τις στρατηγικές του marketing και για τις συνθήκες εργασίας των μοντέλων. Για παράδειγμα, ένας άντρας μοντέλο κερδίζει μόνο το ένα τρίτο συγκριτικά με μία γυναίκα μοντέλο. 

Θεώρησα ότι θα είχε ενδιαφέρον να δω αυτές τις διαφορές μέσα από το πρωταγωνιστικό ζευγάρι, έναν άντρα και μία γυναίκα που είναι και οι δύο επαγγελματίες μοντέλα. Όταν άρχισα να κάνω την έρευνα για την ταινία, πολλοί άντρες μοντέλα μου είπαν ότι χρειάστηκε να ελιχθούν ανάμεσα σε ισχυρούς ομοφυλόφιλους άντρες του χώρου που τους επιθυμούσαν σεξουαλικά και καμιά φορά αυτό στεκόταν εμπόδιο σε μία κατά τα άλλα υποσχόμενη καριέρα. Με έναν τρόπο, η ζωή ενός άντρα μοντέλου αντικατοπτρίζει αυτό που ζουν οι γυναίκες καθημερινά σε μία πατριαρχική κοινωνία. 

 

Οπότε σας ενδιαφέρει πώς η ομορφιά έχει οικονομική αξία, είτε στον κόσμο της μόδας είτε στον πραγματικό κόσμο;

Ναι! Αυτή ήταν η αρχική ιδέα. Η εμφάνιση μας είναι ένα από τα θεμελιώδη θέματα με τα οποία ερχόμαστε αντιμέτωποι σαν άνθρωποι. Η εμφάνιση μας επηρεάζει κάθε κοινωνική μας συναναστροφή. Το γεγονός ότι η εμφάνιση παίζει τόσο καταλυτικό ρόλο στην κοινωνία είναι κάτι άνισο, από την άλλη μπορεί να γεννηθείς όμορφος οπουδήποτε και αυτή η ομορφιά μπορεί να σε βοηθήσει να ανελιχθείς κοινωνικά και οικονομικά σε μία ταξική κοινωνία. Ένα συχνό ανέκδοτο για τις γυναίκες μοντέλα είναι ότι όταν λήξει η καριέρα τους, μπορούν να παντρευτούν έναν πλούσιο και να είναι οι σύζυγοι τρόπαια, κάτι που δεν ισχύει για τους άντρες μοντέλα. 

 

Επομένως προσεγγίζετε το θέμα σας και πάλι μέσα από ένα κοινωνιολογικό  φίλτρο;

Όπως σε όλες τις ταινίες μου, η αφετηρία μου είναι η ανθρώπινη συμπεριφορά. Πολλές σκηνές στο Τρίγωνο της Θλίψης έχουν μία σύνδεση με μία κοινωνιολογική μελέτη ή ένα ανέκδοτο που τονίζει κάτι συμπεριφορικό. Υπάρχει μία συγκεκριμένη μελέτη που τη βρήκα πολύ ενδιαφέρουσα: επιστήμονες παρακολουθούσαν ζέβρες στην αφρικανική σαβάνα και προσπαθούσαν να καταλάβουν γιατί το τρίχωμα τους είναι άσπρο και μαύρο, ενώ ζουν στη σαβάνα. Ήταν σχεδόν αδύνατο να μελετήσουν μεμονωμένες ζέβρες  καθώς εκείνες χάνονταν μέσα στο κοπάδι, οπότε έβαψαν με μία κόκκινη βούλα μία συγκεκριμένη ζέβρα για να μπορέσουν να την παρακολουθήσουν καλύτερα. Όμως, η κόκκινη βούλα την έκανε να ξεχωρίζει και έτσι σχεδόν αμέσως την άρπαξαν τα λιοντάρια. Οι επιστήμονες κατάλαβαν γρήγορα ότι τα ασπρόμαυρα μοτίβα δεν ήταν για να αφομοιώνονται από το περιβάλλον, αλλά για να χάνονται μέσα στο κοπάδι. 

Οι επιστήμονες παραλλήλισαν το φαινόμενο με την ανθρώπινη φύση και τόνισαν κάτι συναρπαστικό σχετικά με τη βιομηχανία της μόδας. Χρησιμοποιούμε τα ρούχα μας για να κρυφτούμε μέσα στην κοινωνική ομάδα στην οποία ανήκουμε. Τα ρούχα μας είναι το καμουφλάζ μας. Αναλογιστείτε τις έγνοιες που έχουμε όταν πάμε σε ένα κυριλέ πάρτι, δεν θέλουμε να είμαστε υπερβολικά ντυμένοι, αλλά ούτε και χύμα. Αν δεν ντυθούμε σωστά, τότε είμαστε εκτεθειμένοι. Από οικονομική άποψη έχει νόημα που οι εταιρείες ρούχων πλασάρουν καινούριες συλλογές συνέχεια. Έτσι, πρέπει να αλλάζουμε τα ρούχα μας συχνά και να καταναλώνουμε περισσότερο.

 

Δίνετε, επίσης, έμφαση στους ρόλους των δύο φύλων και τις προσδοκίες, ειδικά με τον Carl και τη Yaya οιτ διαφωνούν για το ποιος πρέπει να πληρώσει για το δείπνο στην αρχή της ταινίας. 

Η σκηνή στο εστιατόριο είναι εμπνευσμένη από την εμπειρία μου με τη Sina. Στην αρχή της σχέσης μας, ήθελα να την εντυπωσιάσω και την κάλεσα στις Κάννες. Πλήρωσα τον λογαριασμό σε ένα δείπνο στην αρχή, μετά ξανά και ξανά και μετά σκέφτηκα ότι έπρεπε να τολμήσω και να κάνω συζήτηση για το θέμα. Μου άρεσε πολύ και δεν ήθελα να πέσουμε στην παγίδα των ρόλων με βάση το φύλο, όπου ο άντρας πληρώνει πάντα.  Αυτό που βλέπετε στην ταινία είναι αυτό που μας συνέβη: ο καυγάς έλαβε μέρος στο ασανσέρ του Martinez, όπου έχωνε ένα πενηντάρικο στο πουκάμισο μου κι εγώ τρελάθηκα και άρχισα να φωνάζω. Μετά καθόμουν μόνος μου σε ένα δωμάτιο και σκεφτόμουν ότι κατέστρεψα τη σχέση και μετά ακολούθησε μία ειλικρινής συζήτηση, όταν εκείνη επέστρεψε. Μπορέσαμε να εκτεθούμε ο ένας στον άλλον και να έρθουμε, ως αποτέλεσμα, πιο κοντά. 

 

Τι θέλατε να δείξετε με τον Carl και τη Yaya σε ένα γιοτ πολυτελείας; 

Ήξερα ότι ήθελα το τελευταίο μέρος της ταινίας να διαδραματίζεται σε ένα ερημονήσι, οπότε το γιοτ ήταν ένας τρόπος να φτάσω μέχρι εκεί και να συγκεντρώσω μία ομάδα από ενδιαφέροντες χαρακτήρες, ένα ζευγάρι μοντέλων, μερικούς δισεκατομμυριούχους και μία καθαρίστρια. Στο νησί, τελικά, η καθαρίστρια ξέρει να ψαρεύει και να ανάβει φωτιά, οπότε η ιεραρχία ανατρέπεται. 

 

Ήταν η μητέρα σας κομμουνίστρια; Τι είδους αξίες σας έχει μεταλαμπαδεύσει; 

Είναι ακόμα κομμουνίστρια. Ήταν δασκάλα σε δημοτικό σχολείο και ζωγράφος και μία μητέρα που με ενθάρρυνε πολύ. Η μέθοδος της ήταν να επαινεί τους νέους και με βοήθησε να εμπιστεύομαι τις δυνάμεις μου στην τέχνη μου. Μεγάλωσα σε ένα μικρό νησί της Σουηδίας και οι αριστεροί γονείς ήταν λίγοι. Η μαμά μου είχε βιβλία του Μαρξ και του Λένιν και όταν ερχόντουσαν οι φίλοι μου, εγώ τα γύριζα ανάποδα για να μην φαίνονται. Καταλάβαινα ότι είναι αμφιλεγόμενα στα μάτια των άλλων.

 

Η Κινηματογραφική Λέσχη Πρέβεζας προβάλλει ταινίες με επίκεντρο τον άνθρωπο, την πολυπολιτισμικότητα του καιρού μας, τα έντονα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες. Η Κινηματογραφική Λέσχη ανανεώνεται, καινοτομεί, δρα και αλληλοεπιδρά ως ζωντανός οργανισμός με φεστιβάλ και πολιτιστικούς συλλόγους. Ακολουθήστε την Κινηματογραφική Λέσχη Πρέβεζας στα social media καθώς και στο blog της για να ενημερώνεστε για κάθε μας δράση. 

Facebook :  @kileprevezas

Blogspot : kileprevezas.blogspot.com

Email : kileprevezas@gmail.com

Σχολιάστε εδώ

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Παρόμοια άρθρα