ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Θέμα: Συνθήκες σπουδών και διαβίωσης Σπουδαστών Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) Πρεβέζης.
Η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Πρέβεζας, είναι μια από τις πιο παλιές από τις εν λειτουργία επτά σχολές πλοιάρχων του εμπορικού ναυτικού στη χώρα μας. Το ενδιαφέρον του ΚΚΕ γι’ αυτές τις σχολές είναι διαχρονικό και έντονο τόσο για τις υποδομές εκπαίδευσης – διαμονής – σίτισης όσο και για το πλαίσιο λειτουργίας τους, τελικά και κυρίως όμως για τους σπουδαστές και το εκπαιδευτικό προσωπικό.
Πρόσφατα, πολυμελής αντιπροσωπεία στελεχών του κόμματος και της νεολαίας του, με επικεφαλής τους βουλευτές του, Παπαναστάση Ν. και Έξαρχο Ν. επισκέφθηκε τη σχολή, περιόδευσε στις εγκαταστάσεις της, έχοντας συναντήσεις με τη Διοίκηση της Σχολής, τη Διεύθυνση Σπουδών αλλά και το εκπαιδευτικό προσωπικό όπως και με μεγάλο αριθμό σπουδαστών, έχοντας τη δυνατότητα να συζητήσει μαζί τους.
Η εικόνα που αποκόμισε η αντιπροσωπεία για την Α.Ε.Ν., είναι εικόνα σχολής με τεράστιες ελλείψεις σε όλους τους τομείς (διδακτικό προσωπικό, σύγχρονο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, υποδομές σίτισης και στέγασης, συντήρησης των κτιρίων), παρά τις καταβαλλόμενες φιλότιμες προσπάθειες των υπευθύνων της σχολής, αλλά και συνολικά των εργαζομένων. Κύρια αιτία όλων αυτών των προβλημάτων είναι η συνεχόμενη διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις υποχρηματοδότηση της σχολής.
Η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό είναι ελλιπέστατη, ¨ψίχουλα¨ όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στο κλιμάκιο του ΚΚΕ και ουσιαστικά καλύπτει μόνο άμεσα και εξαιρετικά πιεστικά προβλήματα.
Με την έναρξη της προηγούμενης εκπαιδευτικής περιόδου (2023 – 2024), οι σπουδαστές αναγκάστηκαν, κι αυτό συνέβη για πρώτη φορά, να κάνουν πορεία διαμαρτυρίας στους δρόμους της Πρέβεζας, απαιτώντας λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Όμως ούτε και τότε η κυβέρνηση θέλησε να επιλύσει κάποιο από τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν κι αναδείκνυαν οι ίδιοι οι σπουδαστές.
Ειδικότερα, τα προβλήματα της υλικοτεχνικής υποδομής συνεχίζουν να αυξάνονται, κάνοντας τη διαβίωση των σπουδαστών που διαμένουν στην σχολή απαράδεκτη. Χαρακτηριστικά, η πολύ άσχημη κατάσταση που επικρατούσε στον χώρο των υπαρχόντων λουτρών και τουαλετών βελτιώθηκε με παρεμβάσεις μόνο στο ¼ αυτών, κι αυτό μετά από χορηγία συγκεκριμένου εφοπλιστή και όχι από μέριμνα του αρμόδιου κρατικού φορέα. Φυσικά, οι κυβερνητικές δηλώσεις και οι υποσχέσεις για ουσιαστικές παρεμβάσεις στη βελτίωση του εξοπλισμού και της υλικοτεχνικής υποδομής, περισσεύουν εδώ και μία δεκαετία, παραμένοντας όμως πάντα υποσχέσεις.
Επίσης το θέμα της σίτισης όχι μόνο παραμένει, αλλά σε πολλές περιπτώσεις δεν καταβάλλεται ούτε καν το πενιχρό επίδομα των 300 ευρώ, που δικαιούνται οι σπουδαστές. Τεταρτοετής σπουδαστής χαρακτηριστικά μας ανέφερε ότι από τα τρία τελευταία εξάμηνα πληρώθηκε μόνο το ένα. Αποτέλεσμα αυτού είναι, οι σπουδαστές να αδυνατούν πλέον να προμηθευτούν ακόμη και βασικά είδη διατροφής, με την ακρίβεια να επιδεινώνει αυτή την απαράδεκτη κατάσταση. Μεγάλος αριθμός σπουδαστών που διαμένει στην υπάρχουσα περιορισμένων δυνατοτήτων εστία, αναγκάζεται να μαγειρεύει στον ίδιο χώρο όπου οι ίδιοι κοιμούνται. Η κατάσταση αυτή, πέρα απ’ τους κινδύνους που ενέχει, θυμίζει «μαύρες» εποχές της δεκαετίας του 1950.
Το κόστος των μετακινήσεων, παραμένει αυξημένο, μίας και για τις περισσότερες διαδρομές, αντί να ισχύει 50% έκπτωση στα εισιτήρια, χορηγείται μόνο 25% έκπτωση.
Είναι φανερό ότι τόσο ή κυβέρνηση, όσο και οι υπόλοιποι φορείς του Δημοσίου (Τοπική Διοίκηση, Περιφέρεια κλπ), που υλοποιούν την κυβερνητική πολιτική, παραβλέπουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι προερχόμενοι από τα ευρύτερα λαϊκά στρώματα. Κραυγαλέο παράδειγμα αυτού αποτελεί η κυβερνητική απόφαση, όπου αντί για χορήγηση οικονομικής βοήθειας στους σπουδαστές που κάνουν την πρακτική τους, αυτή επιδοτεί τους εφοπλιστές με επίδομα 860 ευρώ τον μήνα, ως αμοιβή για την εκπαίδευση των σπουδαστών, τους οποίους οι ίδιοι οι εφοπλιστές θα χρησιμοποιήσουν στη συνέχεια ως αξιωματικούς σε πλοία ιδιοκτησία τους.
Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις, όπου στους σπουδαστές κατά την εν πλω εκπαίδευσή τους χορηγούνται λιγότερα χρήματα ακόμη και από το επίδομα που η κυβέρνηση δίνει στις εταιρείες, παρ’ ότι αυτές αναθέτουν στους δόκιμους πλοίαρχους εργασίες, όπως αυτό του Ναύτη, καταστρατηγώντας τον εκπαιδευτικό και μόνο χαρακτήρα της απασχόλησης τους.
Οι τελευταίες δε πρωτοβουλίες, με την εκφρασμένη κυβερνητική πρόθεση υποβάθμισης των σχολών στην κατηγορία 5 (ΙΕΚ), βάζουν στην κυριολεξία «ταφόπλακα», σε κάθε πρόθεση και προσπάθεια των σπουδαστών να διευρύνουν τους ορίζοντες απασχόλησης και μετεκπαίδευσής τους. Έτσι, τους οδηγούν στον αναγκαστικό μονόδρομο της εργασίας στα εμπορικά πλοία, ώστε με την τεχνητά δημιουργούμενη υπερπροσφορά εργασίας, να μπορούν οι εφοπλιστές να διαμορφώνουν τις εργασιακές σχέσεις, προς όφελος τους.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ Υπουργός, τι μέτρα προτίθεται η κυβέρνηση να λάβε, ώστε:
- – Να προχωρήσει ο αντισεισμικός έλεγχος του συνόλου των κτιρίων της σχολής, να σχεδιαστεί η δημιουργία νέων σύγχρονων κτιριακών εγκαταστάσεων και μέχρι την κατασκευή των νέων, να γίνει εκσυγχρονισμός των υπαρχόντων (στατική ενίσχυση, θερμομόνωση και αντικατάσταση των ηλεκτρολογικών και υπόλοιπων τεχνικών εγκαταστάσεων κλπ).
- – Να ανεγερθεί νέα σύγχρονη φοιτητική εστία, σε αντικατάσταση της υπάρχουσας απαρχαιωμένης.
- – Να λειτουργήσουν με ευθύνη της σχολής τα μαγειρεία, για να σιτίζεται δωρεάν και με επάρκεια το σύνολο των σπουδαστών.
- – Να στελεχωθεί η σχολή με εξειδικευμένο μόνιμο προσωπικό, να χορηγηθούν εκσυγχρονισμένα συγγράμματα (δωρεάν και έγκαιρα) και να υπάρξουν άρτια εξοπλισμένα σύγχρονα εργαστήρια (υποδομή υπολογιστών, βιβλιοθήκη, πρόσβαση στο internet).
- – Να υλοποιηθεί η πρόταση των φορέων της περιοχής για δημιουργία νέας σχολής Ηλεκτρολόγων και σωστικών Πυροσβεστικών μέσων.
- – Να προχωρήσει στην αποστρατικοποίηση των ΑΕΝ, καταργώντας τον αναχρονιστικό εσωτερικό κανονισμό της σχολής, καθώς και στην κατάργηση του Π.Δ. 141/2014 και των σχετικών νόμων, για την ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης.
Οι Βουλευτές
Έξαρχος Νίκος
Παπαναστάσης Νίκος