Θανάσης Καββαδάς: «Η Κυβέρνηση δίνει λύσεις: Δυνατότητα εξαγοράς καταπατημένων ακινήτων όπως στο Νυδρί και τα Σύβοτα –
Μειωμένο τίμημα υπό προϋποθέσεις» – Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής
Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής πραγματοποίησε ο Βουλευτής Ν. Λευκάδας, Θανάσης Καββαδάς, στο πλαίσιο συζήτησης νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών για την εξαγορά κατεχομένων ακινήτων του δημοσίου.
Ο Βουλευτής τόνισε ότι το νομοσχέδιο δίνει λύση σε ένα πρόβλημα που διαιωνίζεται εδώ και χρόνια σχετικά με τους τίτλους ιδιοκτησίας των κατεχομένων και ανταλλάξιμων ακινήτων του δημοσίου, εξαιτίας του οποίου πολίτες και οικογένειες έχουν εμπλακεί εδώ και δεκαετίες σε ένα κυκεώνα αμφισβητήσεων και ατέρμονων δικαστικών αγώνων λόγω του γενικευμένου καθεστώτος αβεβαιότητας σε σχέση με τους τίτλους ιδιοκτησίας αυτών των ακινήτων.
Αναφέρθηκε στη Λευκάδα, στην οποία νωρίτερα είχε αναφερθεί και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στο Νυδρί και στα Σύβοτα όπου η οριοθέτηση του παλαιού αιγιαλού δημιούργησε δημόσια κτήματα και έβαλε για δεκαετίες σε ομηρία πολλούς πολίτες.
Χαρακτήρισε την κατάσταση «αδιέξοδη» για τους πολίτες, με δυσβάσταχτα πρόστιμα, ποινικά δικαστήρια, υψηλά έξοδα αλλά και έριδες όχι μόνο μεταξύ πολιτών και κράτους, αλλά και μεταξύ ιδιοκτητών και εκμισθωτών.
Τόνισε ότι στο Νυδρί το σχέδιο πόλης ξεκίνησε να υλοποιείται ήδη από το 1992 και ακόμα εδώ και 30 χρόνια δεν έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα οι ιδιώτες να μην μπορούν να τακτοποιήσουν τις περιουσίες τους. Αντιθέτως, ανέφερε, οι πολίτες με τα υπέρογκα πρόστιμα που έφταναν ακόμα και τις 10 έως 15 χιλιάδες ευρώ τον χρόνο, εξαγόραζαν κατά κάποιο τρόπο για δεκαετίες τη δυνατότητα να κατέχουν νόμιμα αυτά τα οικόπεδα.
Αναφέρθηκε σε σχετική ερώτησή του προς το Υπουργείο που είχε καταθέσει το 2020, τονίζοντας ότι το Υπουργείο γνώριζε το πρόβλημα και αναγνώριζε ότι, ειδικά στο λιμάνι του Νυδριού, οι επιχώσεις που δημιούργησαν τα δημόσια κτήματα ανάγονται στις αρχές του 20ου αιώνα, ώστε ήδη από τη δεκαετία 1920-1930 ήταν αισθητό το πρόβλημα με τους πολίτες που καταλάμβαναν τις εκτάσεις αυτές και διατηρούσαν εκεί την κατοικία ή την επαγγελματική τους δραστηριότητα, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα ήδη από τότε να αναζητηθεί λύση μέσω νομοθετικής ρύθμισης.
Ωστόσο, επεσήμανε, οι παλαιότερες νομοθετικές πρωτοβουλίες δεν είχαν καθολική και αποτελεσματική εφαρμογή και το πρόβλημα παρέμεινε, γι’ αυτό με την ερώτησή του είχε ζητήσει από την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών τη διαμόρφωση ενός νέου ρεαλιστικού και αποτελεσματικού νομοθετικού πλαισίου για την εξαγορά ακινήτων του δημοσίου.
Σχολίασε ότι αυτό ακριβώς το νέο, ρεαλιστικό και αποτελεσματικό νομοθετικό πλαίσιο έφερε το Υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή προς ψήφιση και έδωσε συγχαρητήρια τόσο στην ηγεσία, όσο και στους συνεργάτες της, διότι, όπως είπε, το Υπουργείο Οικονομικών, για πρώτη φορά, ανοίγει τον δρόμο των εξαγορών.
Τόνισε ότι όλοι πρέπει να αντιληφθούν ότι αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης επιλύει ένα μείζον κοινωνικό πρόβλημα, αφού αφορά ενενήντα χιλιάδες ακίνητα του δημοσίου, τα οποία ούτε στο δημόσιο έδιναν έσοδα, αφού δεν μπορούσε να τα αξιοποιήσει, αλλά ούτε οι πολίτες διέθεταν τίτλους ιδιοκτησίας, παρά το γεγονός ότι τα νέμονταν επί δεκαετίες. Πλέον, τόνισε, παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες να αποκτήσουν τίτλους ιδιοκτησίας και να εξαγοράσουν τα ακίνητά τους με τις εξής προϋποθέσεις:
1) Οι πολίτες να ασκούν κατοχή αδιαλείπτως για 30 χρόνια με τίτλο υπέρ των ιδίων ή των δικαιοπαρόχων τους σε ακίνητα της ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου τα οποία υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών.
2) Οι πολίτες να ασκούν κατοχή για 40 χρόνια σε αυτά τα ακίνητα με την προϋπόθεση σε αυτά να βρίσκεται η κύρια κατοικία τους ή ο τόπος άσκησης της τουριστικής, βιοτεχνικής, βιομηχανικής, εμπορικής ή και αγροτικής δραστηριότητά τους.
Αναφερόμενος στο τίμημα εξαγοράς, είπε ότι αντιστοιχεί σε ποσοστό 100% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και μειώνεται κατά 2% ανά έτος κατοχής μετά την πάροδο των 30 ετών και κατά 1% μετά την πάροδο σαράντα ετών κατοχής, ενώ έκπτωση χορηγείται ακόμη αν ο πολίτης έχει χαμηλό εισόδημα, είναι δικαιούχος του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, είναι άτομο με αναπηρία ή πολύτεκνος, καθώς και στην περίπτωση που υπάρχει εντός του δημοσίου ακινήτου η κύρια κατοικία του πολίτη, οπότε υπάρχει μείωση 30%. Ο συνδυασμός της εφαρμογής αυτών των εκπτώσεων, τόνισε, μπορεί να οδηγήσει σε τελικό τίμημα εξαγοράς ποσοστού 20% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.
Στη συνέχεια ο Βουλευτής κατέθεσε την πρόταση να προβλεφθεί ο συμψηφισμός των προστίμων που έχουν καταβληθεί με την αξία του τιμήματος εξαγοράς, λέγοντας ότι είναι δίκαιο, ιδιαίτερα απέναντι στους συνεπείς συμπολίτες μας, αφού έχουν πληρώσει επανειλημμένα και πολύ ακριβά το δικαίωμα να νέμονται αυτά τα ακίνητα.
Απαριθμώντας τα πλεονεκτήματα του νομοσχεδίου ανέφερε ότι:
- Το δημόσιο θα έχει σημαντικά έσοδα.
- Θεσπίζονται κοινωνικά κριτήρια για τον καθορισμό του τελικού τιμήματος εξαγοράς,
- Ξεκαθαρίζονται όλα τα ζητήματα που αφορούν στο περιουσιολόγιο του δημοσίου.
- Οι πολίτες αποκτούν πλέον τίτλους ιδιοκτησίας και κάθε συναλλαγή υπόκειται πλέον σε κανόνες ασφάλειας δικαίου.
- Απαλλάσσεται το δημόσιο από το οικονομικό, γραφειοκρατικό και διοικητικό κόστος που συνεπάγεται η εμπλοκή του σε ατέρμονες δικαστικές διαμάχες.
- Επέρχεται κοινωνική ειρήνη, τερματίζεται το καθεστώς αέναης συγκρούσης του δημοσίου με πολίτες και οικογένειες που είχαν την κατοχή αυτών των ακινήτων για χρόνια και
- Η διαδικασία είναι απόλυτα διαφανής αφού θα διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Επιπλέον, στις θετικές διατάξεις του νομοσχεδίου ανέφερε τις φορολογικές ελαφρύνσεις που αφορούν την απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές καθώς και για διατηρητέα μνημεία, έργα τέχνης και κτίρια που έχουν υψηλό κόστος συντήρησης.
Τέλος, αναφέρθηκε στις θετικές αλλαγές που φέρνει η τροπολογία του Υπουργείου Οικονομικών στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, όπου προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι:
- Στον μηχανισμό να εντάσσονται πλέον και όσοι έχουν οφειλή άνω των 10.000 ευρώ σε μόνο έναν φορέα.
-
- Προβλέπεται πρόωρη εξόφληση οφειλών προς το δημόσιο ίση με όλους τους τόκους που αντιστοιχούν στην υπολειπόμενη διάρκεια της ρύθμισης.
- Οι διαχειριστές των δανείων οφείλουν να δημοσιοποιούν τις αιτίες τυχόν απόρριψης αίτησης ρύθμισης, κάτι που θα βελτιώσει βέβαια τη διαφάνεια του μηχανισμού.
- Παρέχεται δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών υπέρ τρίτων, όπως είναι οι οφειλές σε δήμους που εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση.
- Μειώνεται το επιτόκιο ρύθμισης οφειλών και μετατρέπεται από κυμαινόμενο σε σταθερό επιτόκιο 3%.
Κλείνοντας την ομιλία του ο Βουλευτής ανέφερε:
«Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για μια ακόμη φορά παραλαμβάνει ένα διαχρονικό και σημαντικό πρόβλημα και το λύνει με τρόπο που διασφαλίζει τα συμφέροντα του δημοσίου. Ταυτόχρονα, όμως, το λύνει με κοινωνική ευαισθησία και ρεαλισμό. Αναγνωρίζει τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν επί δεκαετίες και που εξυπηρετούν συγκεκριμένες κοινωνικές ανάγκες. Στις κατεχόμενες εκτάσεις, μένουν άνθρωποι, έχουν τα σπίτια τους, έχουν τα μαγαζιά τους, έχουν ολόκληρο το βίος τους που πολλές φορές συντηρεί επί δεκαετίες ολόκληρες οικογένειες. Όλα αυτά, η Κυβέρνηση δεν μπορούσε να τα παραβλέψει και δεν τα παρέβλεψε. Αντιθέτως, βρήκε μια μόνιμη, βιώσιμη και δίκαιη λύση την οποία βεβαίως θα στηρίξουμε με την ψήφο μας.
Το βίντεο της ομιλίας μπορείτε να δείτε εδώ